Dokonalá ukázka toho, jak vás každý den oblbují mainstreamová média

Ukážeme vám obrázek, na který se pořádně zadívejte, který totiž dokonale ukazuje, jak lehce lze manipulovat s veřejností i přes oficiální zprávy. Tu a tam se něco přidá, tam zase odebere.
reklama

Pro pochopení skutečné pravdy je třeba vidět vždy obrázek celý, vše totiž není pouze černé a nebo pouze bílé.

Tedy nic není jen „červené“ a nic není jen „modré“, abychom toto rčení dokonale přenesli do našeho obrázku…

O tom jestli vidíte tento pomyslnný obrázek celý, nemůžete většinou absolutně vědět, protože jakákoliv zpráva, ať už napsaná nebo vysílaná, je pouze interpretovaný názor s danou informací, tak jak jej vidí jeho autor (svědek události, následně novinář, zpravodajská agentura, redaktor, redakce, tvůrce TV zpráv). Můžete však brát danou informaci s rezervou v kontextu toho, jaké médium tuto informaci vynáší.

V seriózních médiích se tento interpretovaný názor zakladá většinou na faktech. Nemělo by tomu tak být, ale i s těmi se bohužel dá velmi umě pracovat dle tohoto obrázku:

media CZECH5

Tímto způsobem může být spousta věcí vynechána (laicky řečeno – vybráno jen to, co se hodí do „krámu“). Závisí to zejména na preferencích autora a jeho názorového proudu (příkladně na obrázku červená/modrá), což může nakonec vytvořit zcela jiný výsledný kontext, který lze v extrémních případech označit za manipulaci nebo vytváření veřejného mínění.

Kolikrát zahraniční světové zprávy čeští redaktoři přejímají, někdy i doslova kopírují z agentur (např. Reuters), což je opět instituce, kde informace interpretují zase jiní lidé, u kterých záleží na jejich názoru a postoji k dané problematice, a tak se ve skutečnosti šíří zprávy ze světa…

Seriózní massmédia by se měla sice snažit o co nejvěrohodnější zprávy založené na nezkreslených faktech a měla by být skutečně důvěryhodná, ovšem do okamžiku, kdy zprávu pouze nepřebírají – poté se mohou stát i nechtěně pouhým „papouškem“ v kontextu názoru někoho jiného.

Je tedy potřeba i zde zapojit vždy kritické myšlení, zejména u kontroverzních témat. Dobré je však sledovat i historicky názorový úhel pohledu (viz. ukázkový obrázek) daného média, či agentury. Ničemu totiž nelze věřit zcela bezmezně a pravda býva mnohdy někde uprostřed.

autor: c

reklama
Co si o tom myslíte?
Komentáře